شفقنا افغانستان- دولت بحرین دستور انحلال «انجمن روشنگری اسلامی» یکی از برجستهترین سازمانهای فرهنگی و اجتماعی شیعه این کشور را صادر کرد؛ اقدامی که ناظران آن را جدیدترین گام در سرکوب مداوم جامعه شیعه توصیف میکنند.
به گزارش شفقنا، «انجمن روشنگری اسلامی» که به طور گسترده به عنوان یک نهاد فرهنگی شیعه پیشرو در بحرین شناخته میشود، از زمان تأسیس خود، از فعالیتهای سیاسی یا حزبی اجتناب کرده و عمدتاً بر خدمات مذهبی، آموزشی و اجتماعی متمرکز بوده است.
این انجمن که در سال ۱۹۷۲ توسط روحانیون ارشد بحرینی به رهبری آیتالله شیخ عیسی قاسم تأسیس شد، بعدها به یکی از تأثیرگذارترین مراکز فرهنگی شیعه در منطقه خلیج فارس تبدیل شد.
این اولین باری نیست که مقامات بحرینی این سازمان را تعطیل میکنند. این سازمان در ابتدا در فوریه ۱۹۸۴ منحل شد و این ممنوعیت تا سال ۲۰۰۱ پابرجا ماند. این گروه بعداً پس از اصلاحات سیاسی مرتبط با همهپرسی منشور اقدام ملی بحرین، اجازه یافت تا فعالیت خود را از سر بگیرد.
با این حال، در ژوئن ۲۰۱۶، در بحبوحه سرکوب گستردهتر روحانیون و نهادهای شیعه، مقامات بار دیگر فعالیتهای این انجمن را به حالت تعلیق درآوردند.
اگرچه دستور انحلال در ۹ ژوئن ۲۰۲۲ لغو شد و به این سازمان اجازه داد تا فعالیت خود را از سر بگیرد، اما همچنان با محدودیتهای قانونی و اداری مواجه بود. طبق گزارشها، مقامات علیه اعضای رهبری آن پرونده تشکیل دادند، بخشهایی از مدیریت آن را به حالت تعلیق درآوردند، چندین فعالیت را متوقف کردند و رئیس سازمان را به همراه سه نفر از کارکنان آن بازداشت کردند.
با آخرین فرمان، انجمن بیداری اسلامی بار دیگر مجبور به تعطیلی شده است و نگرانیهای جدیدی را در مورد آزادی مذهبی، حقوق شیعیان و روایت رسمی بحرین از مدارا و همزیستی مسالمتآمیز ایجاد کرده است.
تحلیلگران خاطرنشان میکنند که در طول تاریخ ۵۴ ساله خود، فعالیتهای این سازمان عمدتاً ماهیت مذهبی، فرهنگی و اجتماعی داشته است. آنها استدلال میکنند که تعطیلیهای مکرر آن، منعکسکننده سیاست گستردهتر دولت با هدف محدود کردن نفوذ اکثریت شیعه بحرین است، روندی که میتواند شکافهای اجتماعی را عمیقتر و انسجام ملی را تضعیف کند.
این خبر را اینجا ببینید.