رسانه کان: حمله اسرائیل به ضاحیه بیروت با مداخله آمریکا به تعویق افتاد

شفقنا افغانستان– سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل به نقل از منبعی مطلع ادعا کرد که رژیم صهیونیستی حمله گسترده به ضاحیه جنوبی بیروت در پایتخت لبنان را در لحظه آخر و به پی مداخله آمریکا به تعویق انداخته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، شبکه کان روز دوشنبه به نقل از فردی آگاه گزارش داد که اسرائیل حمله بزرگی را علیه حومه جنوبی بیروت برنامه‌ریزی کرده بود، اما پس از مداخله واشنگتن و در آخرین لحظه، عملیات نظامی خود را به تعویق انداخت.

کان مدعی شد که هشدار اسرائیل در مورد حملات احتمالی در بیروت با هدف تحت‌فشار قراردادن حزب‌الله برای توقف حملات به سرزمین‌های اشغالی و ایجاد معادله جدیدی بود که بر اساس آن هرگونه حمله می‌تواند منجر به واکنشی در پایتخت لبنان شود.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی بنیامین نتانیاهو در حال حاضر به صورت تلفنی با هم گفت‌وگو می‌کنند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه، یک روز پس از آنکه به عمیق‌ترین نقطه حضور خود در لبنان در بیش از ربع قرن گذشته رسید، دستور حمله به حومه جنوبی را دریافت کرد.

یسرائیل کاتس، وزیر جنگ اسرائیل، روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در صورت ادامهٔ حملات حزب‌الله، «هیچ آرامشی در بیروت وجود نخواهد داشت» و متعهد شد که در منطقهٔ رود لیتانی در جنوب لبنان، یک منطقهٔ تحت کنترل نظامی ایجاد کند.

نخست‌وزیر اسرائیل که وعده داده است عملیات نظامی را در عمق بیشتری از خاک لبنان پیش ببرد و عملیات روز یک‌شنبه را «تغییری چشم‌گیر» در کارزار علیه حزب‌الله توصیف کرده بود، روز دوشنبه به ارتش دستور داد اهدافی را در حومهٔ جنوبی بیروت، موسوم به ضاحیه ــ که یکی از پایگاه‌های اصلی حزب‌الله لبنان به شمار می‌رود ــ هدف قرار دهد.

جمعیت زیادی از مردم در حال ترک منطقهٔ ضاحیه در جنوب پایتخت لبنان، بیروت، هستند و جاده‌های منتهی به خارج از این حومه را که حزب‌الله در آن از حمایت گسترده‌ای برخوردار است، با ترافیک سنگین مواجه کرده‌اند.

از زمان تشدید درگیری‌ها میان حزب‌الله و اسرائیل در دوم مارس، بیش از یک میلیون نفر در سراسر لبنان به اجبار آواره شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت عمومی لبنان، از دوم مارس تاکنون حدود ٣٥٠٠ نفر در حملات اسرائیل کشته و بیش از ۱۰ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

آکسیوس نیز روز دوشنبه مدعی شد که حزب‌الله از طریق نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، به ایالات متحده آمریکا اطلاع داده است که مایل به پذیرش آتش‌بس کامل و فوری با اسرائیل است.

این پایگاه خبری ادعا کرد که با این حال، مقامات آمریکایی و اسرائیلی تردید دارند که آیا حزب‌الله به طور کامل از این پیشنهاد پیروی خواهد کرد یا خیر. از سوی دیگر این مقام‌ها اعلام کرده‌اند که انتظار ندارند نتانیاهو موافقت خود را با آن اعلام نماید.

تعلیق عملیات اسرائیل علیه ضاحیه در حالی اتفاق می‌افتد که دقایقی پیش از آن، قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیا (ص) هشداری شدید‌اللحن علیه نخست وزیر رژیم صهیونیستی صادر کرد.

«نتانیاهو در ادامه شرارت های خود در منطقه، ضاحیه و بیروت را تهدید به بمباران نموده و برای ساکنان آن هشدار تخلیه اعلام کرده است.»

این قرارگاه هشدار داد: با توجه به نقض مکرر آتش‌بس توسط رژیم، در صورت عملی‌شدن این تهدید به ساکنان بخش‌های شمالی و شهرک‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی هشدار می‌دهیم اگر نمی‌خواهند آسیب ببینند، منطقه را ترک نمایند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار