وزارت صحت عامه از افزایش 38درصدی مبتلایان به ایدز در افغانستان خبر داد

وزارت صحت عامه اعلام کرد که امسال شمار واقعات کشف‌شده ایدز در کشور به ۱۶۲ می‌رسد که ۳۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش شفقنا افغانستان به نقل از رسانه ها، این مطلب در مراسم تجلیل ازروز جهانی مبارزه با ایدز مطرح شدکه در وزارت صحت عامه امروز (یکشنبه) با حضور مسوولان صحت در کابل برگزار شد.
دراین محفل اصحاب رسانه‌، دانشمندان و فرهنگیان، کارمندان دولتی و شماری از بیماران ایدز حضور داشتند.
در ابتدای مراسم ثریا دلیل؛ وزیر صحت عامه با ارسال پیامی از مردم خواست که در برابر این مرض صعب العلاج، آگاه و هوشیار باشند؛ زیرا کوچکترین سهل ‌انگاری، میلیون ها انسان را به کام مرگ فرومی برد.
وزیر صحت عامه در پیام خود گفت که روز جهانی مبارزه با ایدز بهترین فرصت برای بلندبردن و ارتقای سطح آگاهی جامعه در مورد اچ آی وی(ایدز) است و نیز یک فرصت مناسب برای تجدید تعهد آنانیکه در مبارزه با اچ آی وی وایدز سهیم هستند.
دلیل گفت که گزارشات اخیر نشان می دهد که در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۵۳ میلیون انسان به مرض ایدز دچار هستند.
دلیل افزود که در افغانستان سال قبل ۱۱۷ واقعه جدید کشف شده بود؛ اما امسال تعداد واقعات کشف شده به ۱۶۲ واقعه جدید می رسد که ۳۸ درصد ازدیاد را نشان می دهد.
دلیل در بخش دیگر از پیامش گفت که در حال حاضر وزارت صحت عامه خدمات وقایوی و تداوی اچ آی وی را در یازده ولایت عمده کشور، به شمول کابل،هرات، بلخ، قندهار، ننگرهار، قندز، غزنی، بدخشان، پروان، کنر و دایکندی، از طریق ۱۰ مرکز مشوره دهی روی دست گرفته است.

انتهای پیام

www.afghanistan.shafaqna.com

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار