وکلای مدافع زندانیان گوانتانامو: امریکا بازداشتیان را شکنجه می دهد

وکلاي مدافع پنج تن از بازداشتيان زندان خليج گوانتانامو مي‌گويند موکلان‌شان از صحبت آشکارا درباره سوءرفتاري که در اين زندان با آنان مي‌شود منع شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری شیعیان افغانستان (شفقنا افغانستان) به نقل از منابع؛ وکلا از دادگاه مربوط به جنايات جنگي زندان گوانتانامو خواستند تا در جلسات محاکمه آتي محدوديت‌هايي که موکلان آنان را از آشکارا سخن گفتن درباره سوء رفتارهاي انجام شده در اين زندان باز مي‌دارد، حذف کنند. آنان بر اين باورند اقدام دادگاهي که با تلاش براي پنهان نگاه داشتن زمان بازداشت حکم صادر مي‌کند با کنوانسيون سازمان ملل بر ضد شکنجه تناقض دارد.
وکلا پيش از اين نيز به تخطي‌هاي جديد امريکا در روابط خود با موکلان آنان و ادامه بازرسي محموله‌ها و نامه‌هاي پستي بازداشتيان در سلول‌ها اعتراض کرده‌اند.
چرلي بورمن، وکيل وليد بن عطاش، يکي از اتباع کشور يمن که به تعليم ربايندگان طیاره واقعه ۱۱ سپتامبر در يکي از اردوگاه‌هاي القاعده در افغانستان متهم شد، گفت: «براي بررسي اين موضوع به هر سو که روي مي‌گردانم با در بسته مواجه مي‌شوم.»
به گزارش ميامي هرالد، بورمن و ديگر وکلاي مدافع به اطلاع جيمز پل، قاضي اين دادگاه رساندند که دستور حراستي دولت قدرت تنظيم شکايت بر اساس کنوانسيون سازمان ملل بر ضد شکنجه را از آنان سلب مي‌کند و بازداشت‌شدگان را از گفتن حقيقت به ديگر دادگاه‌ها و دولت‌ها درباره بازجويي‌هاي پنهان سازمان سيا باز مي‌دارد.
به گفته پنج بازداشتي زندان گوانتانامو، واقع در کوبا اين سوء رفتارها، ضرب و شتم، محروميت از خواب، شرايط استراس‌زا، شکنجه با کاهش و يا افزايش شديد دماي محيط و روش موسوم به القاي حس غرق شدگي را در بر مي‌گيرد.
وکيل مدافع خالد شيخ محمد، يکي از اين پنج زنداني به قاضي گفت که مردي که ۱۸۳ بار به شيوه‌ي القاي حس غرق شدگي شکنجه شده از تعامل با گروه‌هاي حقوق بشري براي تنظيم شکايت منع شده است.
اين در حالي است که دادستانان تصديق نمي‌کنند که کسي مورد شکنجه قرار گرفته است و اظهار مي‌کنند که قانون آنها را از بکارگيري اعترافات اجباري در جلسات محاکمه مربوط به اعدام منع مي‌کند.

انتهای پیام

www.afghanistan.shafaqna.com

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار