فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران: طالبان در یک ماه گذشته هفت خبرنگار را بازداشت کرده‌اند

شفقنا افغانستان – فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اعلام کرده است که گروه طالبان در جریان یک ماه گذشته، دست‌کم هفت خبرنگار را در افغانستان بازداشت کرده‌اند. این نهاد روز سه‌شنبه، ۱۴ اسد، با نشر بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری این خبرنگاران شد و از طالبان خواست تا به بازداشت‌های خودسرانه پایان دهند.

به گزارش شفقنا افغانستان، بر اساس این گزارش، وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تاریخ ۲۴ جولای، سردبیر خبرگزاری توانا را همراه با دو خبرنگار این رسانه، به نام‌های بشیر هاتف و احمد شکیب نظری، بازداشت کرده‌اند. فدراسیون می‌گوید، دلیل بازداشت این سه تن، دریافت پروژه‌هایی در حمایت از حقوق زنان عنوان شده است.

همچنین، احمد نوید عسکری و مشتاق احمد حلیمی، رئیس و معاون شرکت رسانه‌ای «Pixel Media» نیز در کابل از سوی طالبان بازداشت شده‌اند. به گفته این نهاد، این دو تن به‌دلیل دوبله یک سریال «غیراسلامی» برای رسانه‌های خارجی بازداشت و پس از اخذ اعترافات اجباری، آزاد شده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در ادامه می‌افزاید که دو خبرنگار دیگر نیز به اتهام همکاری با رسانه‌های در تبعید از سوی طالبان بازداشت شده‌اند. هویت این دو تن تاکنون مشخص نشده است.

به‌گفته این نهاد، از آغاز سال ۲۰۲۴ تاکنون، ۴۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران در افغانستان ثبت شده که ۲۸ مورد آن شامل بازداشت خبرنگاران بوده است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان نیز گزارش داده که موارد بیشتری از نقض آزادی رسانه‌ها و حقوق خبرنگاران توسط طالبان ثبت و مستند شده است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار