سی‌ان‌ان: تل‌آویو از توافق ناقص میان واشنگتن و تهران نگران است

شفقنا – شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز چهارشنبه به نقل از چندین منبع اسرائیلی ادعا کرد که رژیم صهیونیستی نگران است که دونالد ترامپ پیش از پرداختن به برخی از مسائل کلیدی که واشنگتن و تهران را به آغاز جنگ سوق داده است، با ایران به توافق برسد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این منابع مدعی شدند «توافقی که برنامه هسته‌ای تهران را تا حدی دست‌نخورده باقی بگذارد و در عین حال مسائلی مانند موشک‌های بالستیک و حمایت از گروه‌های مقاومت منطقه‌ای را نادیده بگیرد»، منجر به این خواهد شد که اسرائیل جنگ را ناتمام تلقی کند.

در اوایل جنگ، ترامپ اظهار داشت که آمریکا می‌خواهد برنامه موشک‌های بالستیک ایران را نابود کند، به حمایت از گروه‌های منطقه‌ای پایان دهد و تأسیسات هسته‌ای تهران را تعطیل کند تا هرگز نتواند بمبی بسازد. اما ۱۰ هفته بعد، مذاکرات بر اورانیوم با غنای بالا و بازگشایی تنگه هرمز متمرکز شده است.

یک فرد که از روند مذاکرات آگاه است، گفت که اسرائیل می‌داند که موشک‌ها و گروه‌های مقاومت منطقه‌ای «احتمالاً از روی میز مذاکره کنار گذاشته شده‌اند»، زیرا به نظر نمی‌رسد که در پیش‌نویس‌های اولیه گنجانده شده باشند، و به همین دلیل است که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو اورانیوم با غنای بالای ایران را به عنوان فوری‌ترین تهدید در اولویت قرار داده است.

یک مقام اسرائیلی دیگر به سی‌ان‌ان گفت: نگرانی واقعی وجود دارد که ترامپ به یک توافق بد [با ایران] دست یابد.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت که رژیم صهیونیستی همچنان در حالت آماده‌باش کامل برای شکست مذاکرات بین تهران و واشنگتن است.

وی با اذعان به اینکه تصمیم نهایی با ترامپ است، گفت: اگر توافقی حاصل نشود، خوشحال خواهیم شد، اگر محاصره [تنگه] هرمز ادامه یابد، خوشحال خواهیم شد و اگر ایران مجدداً مورد حمله قرار گیرد، خوشحال خواهیم شد.

او خاطرنشان کرد که احتمال تشدید تنش بین طرفین «یک سناریوی واقع‌بینانه» است.

این خبر را اینجا ببینید.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار