عفو بین‌الملل: پاکستان با فناوری چینی، میلیون‌ها شهروند را شنود و اینترنت را سانسور می‌کند

شفقنا افغانستان- سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی تکان‌دهنده افشا کرد که دولت پاکستان با به‌کارگیری سیستم‌های شنود تلفن همراه و فایروال اینترنتی ساخت چین، میلیون‌ها شهروند خود را تحت نظارت گسترده قرار داده و به‌طور سیستماتیک آزادی بیان و فعالیت رسانه‌ای را در کشور سرکوب می‌کند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ بر اساس گزارش انتشاریافته روز سه‌شنبه (۹ سپتامبر) و منتشرشده توسط رویترز، سازمان‌های امنیتی پاکستان قادرند همزمان حداقل چهار میلیون دستگاه تلفن هوشمند را از طریق سامانه‌ای به نام «مدیریت شنود قانونی» (LIMS) رصد کنند. این سیستم که با همکاری فناوری چینی توسعه یافته، نه‌تنها تماس‌ها و پیام‌ها، بلکه حرکات دیجیتال شهروندان را نیز ردیابی می‌کند.

جوره فان برگ، تکنولوژیست ارشد عفو بین‌الملل، در این باره هشدار داد: «نظارت گسترده، فضایی از ترس و خودسانسوری ایجاد می‌کند مردم حتی در فضای آنلاین از ابراز نظر یا مشارکت سیاسی باز می‌مانند، چون می‌دانند زیر ذره‌بین هستند.»

گزارش همچنین اشاره می‌کند که پاکستان در حال حاضر دسترسی به بیش از ۶۵۰ هزار لینک اینترنتی را مسدود کرده و محدودیت‌های سنگینی را علیه پلتفرم‌هایی چون یوتیوب، فیسبوک و ایکس اعمال می‌کند. این سیاست‌ها در مناطق بحرانی مانند بلوچستان شدت بیشتری یافته، جایی که قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت اینترنت، زندگی روزمره و ارتباطات مردم را برای سال‌ها مختل کرده است.

این در حالیست که پاکستان با بهره‌گیری از فناوری نظارتی چین، الگویی از «دیکتاتوری دیجیتال» را در جنوب آسیا پیاده می‌کند. جایی که امنیت ملی بهانه‌ای برای نقض حقوق بشر و سرکوب مخالفان شده است.
این تحول نه‌تنها آزادی‌های مدنی را تضعیف می‌کند، بلکه همکاری با چین را به ابزاری ژئوپلیتیک برای تثبیت حکومت‌های غیرلیبرال در منطقه تبدیل کرده است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار