وزیر خارجه‌ پاکستان: حملات در داخل افغانستان برای ریشه‌کن کردن تهدید تروریسم انجام می‌شود

شفقنا افغانستان – همزمان با نزدیک‌شدن به پایان آتش‌بس موقت میان طالبان و پاکستان، محمد اسحاق‌دار، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان گفته است که حملات این کشور در داخل افغانستان جهت «ریشه‌کن کردن تهدید تروریسم» انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان آقای دار در پیامی که امروز  به مناسبت «روز پاکستان» منتشر کرده، این موضوع را بیان کرده است.

او گفته است: «پاکستان همچنان به‌طور قاطع متعهد به ریشه‌کن کردن تهدید تروریسم است. اقدامات پاکستان در داخل افغانستان علیه تهدید “فتنه‌الهندوستان” و “فتنه‌الخوارج/تی‌تی‌پی” در راستای همین هدف انجام می‌شود.»

دولت پاکستان از اصطلاح «فتنه‌الهندوستان» برای شورشیان بلوچ موسوم به «جنبش آزادی‌بخش بلوچستان» و از اصطلاح «فتنه‌الخوارج» برای تحریک طالبان پاکستان( تی‌تی‌پی) استفاده می‌کنند و مدعی است که این گروه‌ها از سوی هند حمایت می‌شود.

پاکستان و طالبان پس از سه هفته درگیری، از نیمه‌شب چهارشنبه هفته‌ی گذشته به مناسبت عیدفطر و بنا به درخواست عربستان سعودی، قطر و ترکیه آتش‌بس موقت اعلام کردند.

بر اساس اعلامیه‌‌ای که وزیر اطلاعات و نشرات پاکستان در آن زمان منتشر کرد، این آتش‌بس نیمه‌شب امشب به پایان می‌رسد.

پاکستان در سه هفته‌ی گذشته بخش‌های مختلف افغانستان، از جمله کابل، پایتخت را هدف حمله قرار داده است.

در آخرین مورد، دوشنبه شب هفته‌ی گذشته مرکز ترک اعتیاد «امید» در کابل هدف حمله‌‌ی هوایی قرار گرفت که طالبان پاکستان را مسئول آن دانستند.

بر اساس آمار طالبان، در این حمله ۴۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر دیگر زخمی شدند، اما منابع مستقل تا اکنون این آمار را تأیید نکرده‌اند.

پس از آغاز درگیری میان طالبان و پاکستان، کشورهای مختلف خواستار توقف فوری آن و حل تنش‌ها از طریق گفت‌وگو شده‌اند، اما پاکستان تأکید کرده است که تا زمانی که تهدید تروریسم از افغانستان پایان نیابد، به حملات خود ادامه می‌دهد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار