15 هزار همکار محلی نیروهای آلمان در افغانستان جا مانده‌اند

شفقناافغانستان-وزارت خارجه آلمان گفت با وجود باقی ماندن 15 هزار همکار محلی نیروهای آلمان در افغانستان برای تخلیه آنان و افراد در معرض خطر متعهد است و تلاش‌هایش در این روند را تسریع می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان به نقل از فارس، آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه جدید دولت آلمان روز پنجشنبه (2 جدی) گفت که بیش از ۱۵ هزار نفر که آلمان وعده پذیرش آنان را داده بود، در افغانستان باقی مانده‌اند.

به گفته وی،حدود ۱۳۵ شهروند آلمانی نیز هنوز در این کشور هستند، اما از سوی آن کشور فراموش نشده‌اند.

بائربوک تصریح کرد که آلمان به دنبال تسریع این روند است و در این زمینه با سه کشور همسایه افغانستان برای باز کردن مسیرهای جدید خروج از افغانستان گفت‌وگو می‌کند.

از ایران، تاجیکستان و اوزبکستان به عنوان گزینه‌های مورد نظر آلمان نام برده شده است.

گفتنی است پیش از این، آلمان با پاکستان و قطر نیز در روند تخلیه افراد آسیب‌پذیر کار کرده است.

به گفته آنالنا بائربوک، دولت آن کشور برای کاهش بوروکراسی‌ کار خواهد کرد و در تعریف «خانواده اصلی» افرادی که پذیرفته شده‌اند، انعطاف‌پذیرتر خواهد بود.

بائربوک گفت که گسترش کمک‌های بشردوستانه یک «اولویت مطلق» است و مخالفت آلمان با به رسمیت شناختن دولت طالبان بدون تغییر باقی می‌ماند.

وزیر خارجه آلمان افزود که آن کشور هیچ دلیلی برای ارتقای سیاسی دولت فعلی طالبان نمی‌بیند و چنین حرف به هیچ وجه وجود ندارد.

آلمان تاکنون خروج حدود ۱۰ هزار نفر را از زمان تسلط طالبان بر کابل در اواخر آگست، تسهیل کرده است.

در این میان، سه هزار و ۵۰۰ از طریق پروازهای نظامی و حدود پنج هزار نفر از طریق پروازهای خصوصی به آلمان منتقل شده‌اند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار