یوناما: بازداشت خبرنگاران توسط طالبان، زنگ خطر تازه برای آزادی رسانه‌ها در افغانستان است

شفقنا افغانستان- دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با ابراز نگرانی از بازداشت سه خبرنگار توسط طالبان اعلام کرد این افراد بدون ارائه دلایل مشخص بازداشت شده‌اند. یوناما روز پنج‌شنبه، ۲۴ ثور، همچنین از گزارش‌های مربوط به برخورد با خبرنگاران و توقیف تجهیزات و اموال رسانه‌ای در جریان عملیات بازرسی طالبان ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ این نهاد از طالبان خواسته است دلایل بازداشت خبرنگاران را به‌صورت شفاف اعلام کرده و حق دسترسی بازداشت‌شدگان به روند قانونی را رعایت کند. یوناما همچنین تأکید کرده که طالبان باید به تعهدات بین‌المللی حقوق بشر پایبند بوده و زمینه فعالیت آزاد و امن خبرنگاران را فراهم سازند.

هفته گذشته عمران دانش، منصور نیازی و جاوید نیازی، از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کابل، توسط طالبان بازداشت شدند؛ اقدامی که پیش‌تر با واکنش و محکومیت سازمان عفو بین‌الملل نیز همراه شده بود.

این در حالیست که افزایش فشار بر رسانه‌ها و بازداشت خبرنگاران، نشانه‌ای از محدودتر شدن فضای اطلاع‌رسانی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان است؛ روندی که نگرانی نهادهای بین‌المللی درباره آزادی بیان را تشدید کرده است.
تداوم این برخوردها می‌تواند شکاف میان طالبان و جامعه جهانی را عمیق‌تر کرده و بر مشروعیت بین‌المللی حکومت سرپرست افغانستان تأثیر منفی بگذارد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار