ندا محمد ندیم: طالبان تحت فرمان هیچ کشوری نیستند

شفقنا افغانستان _ در حالی‌ که نزدیک به پنج سال از بازگشت طالبان به قدرت می‌گذرد و حکومت این گروه همچنان با بحران مشروعیت سیاسی روبه‌رو است، ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، گفته است که اداره طالبان مستقل بوده و تحت تأثیر هیچ کشوری عمل نمی‌کند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ ندا محمد ندیم، وزیر تحصیلات عالی طالبان، گفته است که حکومت این گروه در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی خود مستقل عمل می‌کند و به دستور هیچ کشوری اداره نمی‌شود.

او این اظهارات را روز پنج‌شنبه (۲۴ ثور) در نشست نخست کمیسیون مشترک اقتصادی و تجارتی میان افغانستان و روسیه در شهر کازان مطرح کرده است.

ندیم گفته است که افغانستان تحت اداره طالبان یک کشور «آزاد و مستقل» است و سیاست‌های آن بر اساس منافع داخلی و تعاملات مستقل تنظیم می‌شود.

به گفته او، طالبان در توافقات و روابط خود با کشورهای دیگر وابسته به هیچ طرف خارجی نیستند و به تعهدات‌شان پابند خواهند بود.

او همچنین تأکید کرده که حکومت طالبان به اصول حسن همجواری و روابط متقابل احترام می‌گذارد و خواهان گسترش تعاملات با کشورهای منطقه و جهان است.

وزیر تحصیلات عالی طالبان در بخشی از سخنانش از اقدام روسیه در به‌رسمیت‌شناختن حکومت طالبان استقبال کرده و از سایر کشورها نیز خواسته است که رویکرد مشابهی در پیش بگیرند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وضعیت سیاسی افغانستان همچنان با چالش‌های گسترده روبه‌رو است و با گذشت نزدیک به پنج سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به‌گونه رسمی به رسمیت نشناخته است.

در همین حال، ادامه محدودیت‌ها علیه زنان، نبود حکومت فراگیر، فشارهای حقوق بشری و نگرانی‌ها درباره وضعیت امنیتی افغانستان، از مهم‌ترین عواملی دانسته می‌شود که مانع عادی‌سازی روابط طالبان با جامعه جهانی شده است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار