ریچارد بنت: حکومت طالبان پاسخ روشن درباره مکتب‌های دخترانه ندارد

شفقنا افغانستان- ریچارد بنت گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، می‌گوید که حکومت کنونی طالبان هیچ پاسخ روشنی در باره سرنوشت دختران دانش‌آموز در افغانستان ندارد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، آقای بنت در صحبت با طلوع‌نیوز، می‌افزاید که بسته ماندن مکتب‌های دخترانه بالاتر از صنف ششم یک رویداد غم‌انگیز است و ادامه آن اثرهای منفی بر تعامل جهان با افغانستان خواهد گداشت.

ریچارد بنت به طلوع‌نیوز گفت: «این غم‌انگیز است که دختران مکتب‌های متوسطه نزدیک به یک سال می‌شود که از رفتن به مکتب به دور مانده‌اند. این یک نسل مهم است، یک نسل که نیاز است پرورش یابد تا باشد که آنها آینده افغانستان را بسازند و بربنیاد معیارهای جهانی حقوق بشر، زنان باید یک نقش کلی را در جامعه افغانستان بازی کنند. این نظر شخصی من نیست، این چیزی است که قوانین حقوق بشر بین‌المللی می‌گوید.»

این مقام سازمان ملل دلایل ابراز شده از سوی مقام‌های حکومت طالبان مبنی بر بازماندن دختران از مکتب را مبهم می‌داند و می‌افزاید که نگران چگونگی کار کمیته نه نفری برای بازگشایی مکتب‌های دخترانه است.

آقای بنت در ادامه گفت: «دلایل مبهم بودند، آنها گفتند که دلایل تخنیکی در این راستا وجود دارد، برای ما دلایل مشخص داده نشد و برای من گفته نشد که مکتب‌ها بسته خواهند ماند، من این را تکرار می‌کنم که برایم گفتند یک کمیته در این بخش کار می‌کند و در این راستا گزارش خواهد داد. من پافشاری کردم که چه زمانی این گزارش تهیه خواهد شد و چه زمانی مکاتب بازگشایی خواهد شد، تا کنون در باره این سوال کدام پاسخی وجود ندارد.»

راه نیافتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب‌ها پس از تاریخ سه حمل سال جاری همواره با واکنش‌های جدی رو به رو شده است. به تازه‌گی علمای بادغیس از حکومت گروه طالبان خواهان بازگشایی مکتب‌های دخترانه در کشور شدند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار