وجود گوگرد در قطب جنوب ماه توسط کاوشگر هندی تایید شد

شفقناافغانستان- هند اعلام کرد: کاوشگر چاندرایان 3 وجود گوگر را در قطب جنوب ماه تائید کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس24؛ هفته گذشته هند چهارمین کشوری بود که یک کاوشگر را روی ماه نشاند و به اولین کشوری تبدیل شد که این کار را در قطب جنوب ماه انجام داد.

سازمان تحقیقات فضایی هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: ابزار طیف‌سنجی که با لیزر کار می‌کند و روی چاندرایان نصب شده اولین اندازه‌گیری در محل را بر روی ترکیب عنصری سطح ماه در نزدیکی قطب جنوب انجام داده است؛ این اندازه‌گیری‌ها وجود گوگرد در منطقه را به‌طور واضح تایید می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: آنالیز طیف‌نگاری همچنین وجود آلومینیوم، کلسیم، آهن، کروم و تیتانیوم را در سطح ماه تایید کرد و اندازه‌گیری‌های اضافی وجود منگنز، سیلیکون و اکسیژن را نشان داد.

ماه‌نورد شش چرخ و خورشیدی «پراگیان» -در زبان سانسکریت به معنای حکمت – در اطراف قطب جنوب ماه نسبتاً بدون نقشه حرکت می کند و تصاویر و داده های علمی را در طول عمر دو هفته ای خود منتقل می کند.

گفتنی است در سال 2014، هند اولین کشور آسیایی بود که یک سفینه را در مدار مریخ قرار داد و قصد دارد در ماه سپتامبر یک کاوشگر به سمت خورشید بفرستد. هند همچنین قرار است تا سال آینده یک ماموریت همراه با خدمه را به مدار زمین بفرستد. پرجمعیت‌ترین کشور جهان در نظر دارد یک ماموریت مشترک با ژاپن برای ارسال یک کاوشگر دیگر به ماه را تا سال 2025 و یک ماموریت مداری به زهره طی دو سال آینده انجام دهد.

این خبر را در فرانس24 ببینید

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار