با روی کار آمدن طالبان۵۰۰ خبرنگار وظایف‌شان را ترک کرده‌اند

شفقناافغانستان- شماری از خبرنگاران افغان در اروپا و امریکای شمالی می‌گویند که طی سال گذشته ۵۰۰ خبرنگار در اثر فشارهای طالبان وظایف‌شان را ترک کرده و دست‌کم ۳۰۰ خبرنگار دیگر نیز از کشور خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان؛ این خبرنگاران روز پنج‌شنبه، ۲ حمل با نشر اعلامیه‌ای می‌گویند که طالبان در سال ۱۴۰۲ تقریباً طی هر ماه دروازه یک را رسانه مسدود کرده‌اند و در مجموع دفترهای ۱۱ رسانه در سراسر افغانستان پس از «یورش» این گروه بسته شده‌ است.

در اعلامیه آمده است: «در هر ماه تقریباً از سه خبرنگار تعهد کتبی گرفته شد تا دیگر به‌عنوان خبرنگار و کارمند رسانه کار نکند، مگر این‌که برحسب خواست این‌ گروه فعالیت کند و در این سال در هر دو روز یک واقعه امنیتی در برابر خبرنگاران رخ داده است که در پس تمامی این واقعات طالبان بوده‌اند.»

آنان اضافه کردند که ۶۰ خبرنگار از سوی طالبان مورد خشونت‌های فیزیکی قرار گرفته و نُه خبرنگار دیگر محکمه شده‌اند.

خبرنگاران در تبعید تصریح کرده‌اند: «از دو هزار کارمند رسانه‌ای بانو در زمان جمهوریت، در حال حاضر تقریباً هیچ کارمند بانو در رسانه‌ها مگر که چند تن و آن ‌هم زیر فشارهای حد اکثری وجود ندارد. همان‌گونه که در دیگر عرصه‌های حیات اجتماعی شهروندان در افغانستان زنان حضور ندارند، در رسانه‌ها نیز تعداد بانوان به صفر تقرب کرده است.»

از سوی دیگر، در این اعلامیه نوشته شده است که رادیو و تلویزیون ملی زیر اداره طالبان «عمل‌کرد قومی» داشته و تنها از یک‌زبان برای نشر برنامه‌هایش استفاده می‌کند.

گفتنی است که طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، رسانه‌ها و خبرنگاران را به‌شدت سرکوب کرده‌اند.

پیشتر، مرکز خبرنگاران افغانستان نیز به مناسبت «روز ملی خبرنگاران» گفت که رسانه‌ها و خبرنگاران در کشور طی سال گذشته از لحاظ سطح آزادی و برخورداری از حقوق بنیادی‌ و قانونی‌شان با محدودیت‌های شدیدی روبه‌رو بودند و حقوق‌شان به شکل گسترده‌ای نقض شده است.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار