محکومیت شدید سازمان ملل به اعدام علنی در افغانستان؛ بنت: طالبان از مرگ به عنوان ابزار ترس استفاده می‌کنند

شفقنا افغانستان- ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان اعدام علنی یک فرد در ولایت بادغیس را «ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» خواند و از مقامات طالبان خواست فوراً تمام اجرای مجازات‌های اعدام را متوقف کند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ وی در بیانیه‌ای روز چهارشنبه ۳۰ میزان هشدار داد که چنین اقداماتی نه‌تنها نقض آشکار حقوق بشر محسوب می‌شود بلکه به‌عنوان ابزاری برای «ترس و کنترل اجتماعی» به‌کار گرفته می‌شود.

بنت تأکید کرد که در افغانستان تحت حکومت طالبان، نظام قضایی فاقد استقلال کامل و حداقل ضمانت‌های دادرسی عادلانه است و اعدام‌های علنی علاوه بر تحقیر فرد محکوم جامعه را نیز در معرض خشونت روانی قرار می‌دهد. این اظهارات در پی اعدام یک مرد به اتهام قتل در ورزشگاه عمومی بادغیس مطرح شد که نخستین مورد از نوع خود در ماه جاری محسوب می‌شود. بر اساس آمار سازمان‌های بین‌المللی از اوت ۲۰۲۱ تاکنون حداقل ۱۱ نفر در افغانستان به‌صورت علنی اعدام شده‌اند.

این در حالیست که این محکومیت شدید سازمان ملل نشان‌دهنده تشدید نگرانی‌های جهانی درباره انحطاط نظام قضایی و حقوق بشری در افغانستان تحت حکومت طالبان است. استفاده از اعدام‌های علنی نه‌تنها نشانه‌ای از بحران قانون‌گذاری بلکه تلاشی آشکار برای تثبیت قدرت از طریق ترس است که می‌تواند واکنش‌های منفی گسترده‌تری در سطح بین‌المللی به‌دنبال داشته باشد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار