چرا در زمستان خسته‌تریم؟ و چگونه با راهکارهای ساده، انرژی خود را حفظ کنیم

شفقنا افغانستان-در زمستان بسیاری از افراد خستگی، خواب‌آلودگی و کاهش سطح انرژی را تجربه می‌کنند که پیامد طبیعی تغییرات آب و هوایی و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

به گزارش شفقنا؛ طبق مطالعه‌ای که در مجله BMC Public Health منتشر شده است، کاهش نور روز، ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل می‌کند و تولید ملاتونین، هورمونی که مسئول القای خواب‌آلودگی است، را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود در طول روز هوشیارتر و بی‌حوصله‌تر باشیم.

قرار نگرفتن در معرض نور خورشید به اندازه کافی منجر به کمبود ویتامین D، یک ماده مغذی ضروری برای حفظ انرژی و خلق و خو، می‌شود. سطح پایین این ویتامین می‌تواند باعث خستگی، ضعف عضلانی و حتی علائم اختلال عاطفی فصلی (SAD) شود.

برای جلوگیری از این امر توصیه می‌شود در ساعاتی که نور روز در دسترس است در فضای باز وقت بگذرانید، غذاهای غنی از ویتامین D مانند ماهی سالمون و شیر غنی شده مصرف کنید یا در مورد مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.

هوای سرد و شب‌های طولانی نیز بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند، بنابراین توصیه می‌شود اتاق خواب خود را خنک و تاریک نگه دارید و یک برنامه خواب منظم داشته باشید.

کاهش نور خورشید همچنین منجر به کاهش تولید سروتونین می‌شود که بر خلق و خو و سطح انرژی تأثیر منفی می‌گذارد. این امر را می‌توان از طریق فعالیت بدنی منظم، تعامل اجتماعی و گوش دادن به موسیقی جبران کرد.

به گزارش تایمز آو ایندیا، در اینجا چند نکته برای کاهش خستگی در زمستان ارائه شده است:

با کنار زدن پرده‌ها یا پیاده‌روی، خودتان را به نور صبحگاهی برسانید.

برای بهبود خلق و خو و گردش خون، مرتباً ورزش کنید.

وعده‌های غذایی متعادلی بخورید که شامل غلات کامل، پروتئین و سبزیجات باشد.

از مصرف بیش از حد کافئین، به خصوص در عصر، خودداری کنید.

برای هیدراته ماندن و پرانرژی ماندن، مرتباً آب بنوشید.

خستگی زمستانی تنبلی نیست، بلکه یک واکنش طبیعی بدن است. با برخی عادات روزانه سالم، می‌توانید تا رسیدن بهار فعال و پرانرژی بمانید.

منبع: BMC Public Health 

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار