ریچارد بنت: وضعیت حقوق‌‌بشر در افغانستان بدتر شده است

شفقنا افغانستان – ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، در اجلاس این سازمان در ژنو گفت که افغانستان تحت کنترول طالبان با بحران عمیق حقوق بشری و انسانی روبه‌رو است. آقای بنت تأکید کرد که اوضاع در افغانستان بدتر شده است.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، او گفت کاهش سرمایه‌گذاری در نظام صحی، همراه با کاهش کمک‌های بین‌المللی و محدودیت‌هایی که طالبان وضع کرده، این کشور را با بحران جدی مواجه ساخته است.

بنت افزود طالبان حقوق بنیادی زنان و دختران را در همه عرصه‌ها نقض می‌کند و این وضعیت مصداق جنایت علیه بشریت است. به گفته او، زنان و امدادرسانان زن در خط مقدم کمک‌رسانی قرار دارند، اما با محدودیت‌های گسترده روبه‌رو هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت که افغانستان از سال ۲۰۲۱ با شوک‌های متعددی روبه‌رو بوده که برای هر کشوری چالش‌برانگیز است.

بنت تأکید کرد که بحران اقتصادی، خشکسالی و زمین‌لرزه و بازگشت ۲ و نیم میلیون مهاجر از کشورهای همسایه بر بحران در افغانستان افزوده است.

او افزود در کنار این موارد، حاکمیتی که به گفته او به حقوق بشر پایبند نیست، وضعیت را وخیم‌تر کرده است.

بنت همچنین گفت که میزان شلاق‌ زدن در سال گذشته نسبت به مجموع سال‌های پیش از آن که طالبان به قدرت بازگشت، افزایش یافته است و میلیون‌ها افغان در شرایط ناامن زندگی می‌کنند.

او هشدار داد هرچه حمله به حقوق زنان بیشتر شود، طالبان جسورتر خواهد شد و از کشورهای عضو خواست برای لغو محدودیت‌ها و پایان سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه مردم افغانستان، فشار بر طالبان را افزایش دهند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار