بن‌بست استراتژیک واشنگتن؛ تحلیل آتلانتیک از چهار سناریوی نامطلوب آمریکا در قبال ایران

شفقنا افغانستان– نشریه آتلانتیک گزارش داد که دولت واشنگتن حداقل چهار گزینه در مواجهه با تهران دارد، اما هیچ یک از آنها برای آمریکا مطلوب نخواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این مجله خاطرنشان کرد که این خطرات به ویژه با این واقعیت مرتبط هستند که «به نظر می‌رسد ایران با توجه به کنترل بالفعل خود بر تنگه هرمز و در نتیجه، قیمت جهانی نفت، موقعیت خود را نسبتاً قوی می‌داند».

تحلیل‌گران این مجله خاطرنشان کردند: تهران ممکن است احساس نکند که پایان‌دادن به جنگ در یک چارچوب زمانی فوری از سوی آمریکا به نفع خودش باشد.

به گزارش نشریه آتلانتیک، سناریوی اول شامل انجام یک عملیات زمینی محدود توسط ارتش آمریکا برای تصرف جزیره خارک که زیرساخت‌های کلیدی صادرات نفت را در خود جای داده است، یا سایر جزایر می‌شود.

علاوه بر این، واشنگتن می‌تواند نیروهای ویژه را برای انتقال اورانیوم با غنای بالا اعزام کند. در این مقاله اشاره شده است که واشنگتن می‌تواند از بازگرداندن جزیره خارک به ایران به عنوان یک برگ برنده در مذاکرات آینده با تهران استفاده کند.

با این حال، عملیات فرود [در خلیج فارس] منجر به افزایش شدید قیمت نفت در بحبوحه خطر تشدید بیشتر تنش‌ها خواهد شد.

این مجله تخمین زد که سناریوی احتمالی دوم، اعلام پیروزی یک‌جانبه از سوی واشنگتن در این درگیری و خروج نیروها خواهد بود. با این وجود، تحلیل‌گران تأکید کردند که خطر تکرار درگیری در آینده نزدیک کماکان وجود خواهد داشت. علاوه بر این، در چنین شرایطی، عربستان سعودی و دیگر متحدان آمریکا در منطقه ممکن است برای تضمین امنیت خود، اقدام به ساخت زرادخانه‌های هسته‌ای خودشان کنند.

سناریوی سوم می‌تواند از سرگیری مذاکرات بین واشنگتن و تهران باشد. با این حال، به گفته تحلیل‌گران این مجله، شانس موفقیت کم است. حتی اگر طرفین با موفقیت به یک توافق برسند، ایران تجربه این جنگ را در نظر خواهد گرفت و سود حاصل از لغو تحریم‌ها را صرف بازسازی قابلیت‌های نظامی خود خواهد کرد. این امر می‌تواند اسرائیل را به آغاز درگیری مشابهی تحریک کند که در آن آمریکا مجبور به مداخله مجدد خواهد شد.

نشریه آتلانتیک ادامه عملیات نظامی واشنگتن بدون تهاجم زمینی را به عنوان آخرین گزینه ممکن ذکر می‌کند. با این حال، این مجله در مورد امکان‌پذیری این جایگزین تردید کرد، زیرا واشنگتن به سرعت در حال کاهش زرادخانه نظامی خود است و آمریکایی‌ها به طور فزاینده‌ای از افزایش تورم و قیمت سوخت ناراضی هستند.

آمریکا و اسرائیل از اواخر ماه فوریه حملات گسترده‌ای را علیه مناطق نظامی و مسکونی در ایران آغاز کرده‌اند که در یکی از این تجاوزها به تهران، رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، به شهادت رسید. تاکنون صدها غیرنظامی و فرماندهان نظامی در سراسر کشور در پی حملات واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

نیروهای مسلح ایران در پاسخ به جنگ تحمیلی واشنگتن و رژیم تل آویو، عملیات «وعده صادق ٤» را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و مراکز نظامی آمریکا در غرب آسیا آغاز کردند و در موج‌های متعددی از این عملیات خسارات سنگینی به آنان تحمیل کردند.

جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و حملات تهران به سرزمین‌های اشغالی و پایگاه‌های واشنگتن در منطقه، کشتیرانی در این تنگه را تقریباً متوقف کرده است و منجر به بحرانی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی آن را بزرگترین اختلال در تامین انرژی جهانی در تاریخ نامیده است. حدود ۲۰ درصد از نفت و گاز طبیعی مایع جهان از این باریکه استراتژیک عبور می‌کند.

قیمت جهانی نفت از زمان شروع جنگ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که باعث جهش قیمت سوخت و تشدید نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصاد جهانی شده است. قیمت سوخت نیز در سراسر جهان پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران افزایش یافته است، به طوری که حدود صد کشور از زمان شروع درگیری‌ها در اواخر ماه فوریه، افزایش قیمت بنزین را گزارش کرده‌اند.

تلاش‌ها برای آرام‌کردن بازارها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ناظران بازار می‌گویند اگر تنگه هرمز همچنان بسته بماند، قیمت‌ها احتمالاً به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت و حتی به ۱۵۰ یا حتی ۲۰۰ دلار نیز خواهد رسید.

این خبر را اینجا ببینید.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار