ام‌آی6، خواهان حضور جاسوس‌های بیشتر در افغانستان

ام آی ۶، سازمان جاسوسی انگلیس در بحبوحه دغدغه‌ها درباره اینکه افغانستان پس از عقب نشینی نیروهای انگلیسی دچار یک «خلاء اطلاعاتی» خواهد شد خواسته است که جاسوس‌های بیشتری به این کشور آسیایی اعزام شوند.

به گزارش خبرگزاری شیعیان افغانستان (شفقنا افغانستان) به گفته منابع اطلاعاتی، ام آی ۶ در پی نگرانی‌های «وایت‌هال» درباره تهدید تروریستی از جانب افغانستان تقویت دیگر سرویس‌های اطلاعاتی را خواستار شد.

گفته می‌شود وزرا از دولت انگلیس خواسته‌اند که مسئولیت برقراری امنیت در افغانستان را به دولت این کشور واگذار کند.

این در حالی است که منابع وایت هال بر این باورند که نیروهای امنیتی حاضر به انجام این وظیفه نیستند.

آنان همچنین بیم آن دارند که با مهیا شدن نیروهای انگلیسی برای خروج از افغانستان به عنوان بخشی از طرح ناتو برای عقب نشینی نیروها تا پایان سال ۲۰۱۴، این کشور به پایگاهی همیشگی برای اقدامات تروریستی بدل شود.

یک منبع موثق به گاردین گفت که سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس در حال حاضر «بسیار کار خود را گسترش داده‌اند» و روی خطرات احتمالی از جانب یمن و سومالی تمرکز کرده‌اند و اینکه عدم توجه به افغانستان می‌تواند به بروز خطر احتمالی از جانب القاعده بی‌انجامد.

این منبع افغانستان را به «ضعیف‌ترین حلقه‌» پوشش خارجی سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس توصیف کرد و گفت که این کشور به محض خروج نیروهایش از افغانستان خلائی بزرگ در توانایی اطلاعاتی خود خواهد داشت.

در حدود ۸ هزار تن از کارکنان نظامی انگلیس اکنون در افغانستان حضور دارند و تا پایان سال جاری شمار آنان به ۵ هزار و ۲۰۰ تن کاهش پیدا خواهد کرد.

امريکا و هم‌پيمانان اين کشور در سال ۲۰۰۱ به افغانستان حمله کردند. اگر چه حمله تحت امر امريکا به سرنگوني رژيم طالبان منجر شد، اما با گذشت بيش از ۱۲ سال تغيير رژيم در افغانستان و وجود حضور نظاميان خارجي در اين کشور، ناامني همچنان در افغانستان برقرار است.

این جنگ طولانی مدت که تلفات بسیاری میان غیرنظامیان به بار آورده به طولانی‌ترین نزاع نظامی در تاریخ امریکا بدل شده است.

انتهای پیام

www.afghanistan.shafaqna.com

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار