بازگشت ۱۵۳ پناهنده افغان از پاکستان؛ فشارها برای تخلیه داوطلبانه ادامه دارد

شفقنا افغانستان – در پی پایان مهلت تعیین‌شده از سوی دولت پاکستان برای بازگشت پناهندگان افغان، ۱۵۳ پناهنده به‌صورت داوطلبانه از طریق گذرگاه مرزی تورخم به کشورشان بازگشتند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ روزنامه «داون» در گزارشی که روز جمعه، ۱۴ حمل ۱۴۰۴ منتشر شد، به نقل از مقامات کمیسیون پناهندگان افغان در پشاور اعلام کرد که دولت پاکستان دو مرکز ترانزیتی در منطقه قبیله‌ای خیبر و شهر پشاور برای مدیریت و تسهیل روند بازگشت پناهندگان افغان ایجاد کرده است.

مقامات پاکستانی تأکید کرده‌اند که هیچ فردی به‌زور از این کشور اخراج نشده و هدف از این برنامه، تضمین بازگشت شرافتمندانه پناهندگان به افغانستان است. بر اساس داده‌های رسمی، از تاریخ ۳۱ مارچ تا ۲ اپریل، ۱۵۳ پناهنده افغان به‌صورت داوطلبانه پاکستان را ترک کرده‌اند. همچنین در همین بازه زمانی، ۸۵۰ نفر از اتباع خارجی فاقد مدارک قانونی نیز از این کشور خارج شده‌اند.

دولت پاکستان اعلام کرده است که تنها در صورت امتناع پناهندگان از بازگشت داوطلبانه، ممکن است از اقدامات قهری استفاده کند.

این در حالی است که از زمان آغاز این روند در سال ۲۰۲۳، بیش از ۴۷۷ هزار نفر از پناهندگان افغان، از جمله زنان و کودکان، به کشور خود بازگشته‌اند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار