طالبان سه استاد برجسته شرعیات کابل را اخراج کرد؛ نگرانی از تحول دانشگاه به مدرسه ایدئولوژیک

شفقناافغانستان- گزارش‌های میدانی از کابل حاکی است که طالبان سه تن از اساتید برجسته و با سابقه دانشکده شرعیات دانشگاه کابل را از سمت شغلی‌شان برکنار کرده است.

به گزارش شفقناافغانستان؛ بر اساس اطلاعات به دست آمده، افراد اخراج‌شده شامل عبدالمتین شهیدی، خواجه محمد عصامی و احسان‌الله مبارز هستند که همگی سال‌ها سابقه تدریس و پژوهش در حوزه علوم دینی و شرعی را در این دانشکده داشته‌اند.

منابع آگاه دلیل اخراج این اساتید را اعلام نکرده‌اند، اما این اقدام در راستای سیاست‌های گسترده‌تر طالبان برای بازسازی ساختارهای آموزشی و جایگزینی اساتید دوره جمهوری با چهره‌های مورد تأیید خود قرار می‌گیرد.

این اقدام پس از سری اخراج‌های گسترده در دانشگاه‌های دیگر افغانستان، به ویژه دانشگاه شیخ زاید خوست، صورت گرفته است؛ جایی که طالبان بیشتر اساتید دوره پیشین را اخراج و به جای آنان، ملاهای پاکستانی و افراد مرتبط با شبکه‌های مدرسه‌ای تحت نفوذ خود را استخدام کرده‌اند.

همچنین، چندی پیش حدود ۱۲۰ استاد و کارمند دانشگاه شیخ زاید خوست مورد تنقیص قرار گرفتند. در ماه ثور نیز ده‌ها استاد، به ویژه زنان تحصیل‌کرده و اساتید دانشگاهی در ولایت‌های مختلف، با بهانه کاهش نیرو اخراج شدند که بسیاری آن را بخشی از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و ایدئولوژیک طالبان می‌دانند.

این در حالیست که این اخراج‌های گسترده نه تنها نشان‌دهنده تضعیف نهادهای علمی و آکادمیک افغانستان است، بلکه بازتابی از تحول سیستم آموزش عالی به یک ابزار ترویج بینش ایدئولوژیک طالبان است. جایگزینی اساتید مستقل و متخصص با افراد مورد تأیید نظام امر به معروف، به معنای خشکسالی فضای فکری و کاهش تنوع فقهی و علمی در آموزش علوم دینی است.
این اقدامات، ضمن تضعیف اعتبار دانشگاه‌های افغانستان در سطح بین‌المللی، آینده نخبگان علمی و دینی کشور را با چالشی جدی روبه‌رو کرده و ممکن است به تولید نسلی از فعالان مذهبی با دیدگاهی یک‌سویه منجر شود.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار