نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورهای آسیای مرکزی درباره افغانستان

شفقنا افغانستان- وزارت خارجه ازبیکستان اعلام کرده است که نمایندگان ویژه‌ی چهار کشور آسیای مرکزی برای افغانستان، برای نخستین‌بار در یک نشست مشترک درباره وضعیت این کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش شفقنا افغانستان، این نشست روز سه‌شنبه، ۴ سنبله، با حضور نمایندگان ویژه‌ی ازبیکستان، قزاقستان، قیرقیزستان و تاجیکستان برگزار شد.

بر اساس اعلامیه وزارت خارجه ازبیکستان، شرکت‌کنندگان دیدگاه‌های خود را در مورد چگونگی تعامل با طالبان مطرح کرده و بر گسترش همکاری‌ها در زمینه امنیت منطقه‌ای، مبارزه با افراط‌گرایی، تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرایم فراملی تأکید کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی همچنین خواهان ایجاد یک گروه تماس در سطح نمایندگان ویژه شدند و گفتند نشست‌های منظم در این چارچوب می‌تواند به تقویت نقش مستقل این کشورها در شکل‌دهی دستورکار منطقه‌ای در قبال افغانستان کمک کند.

آنان همچنین بر تدوین یک رویکرد مستقل نسبت به افغانستان تأکید کرده و این موضوع را به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک افغانستان و آسیای مرکزی و منافع مشترک در ثبات و توسعه منطقه، بااهمیت دانستند.

کشورهای آسیای مرکزی طی سال‌های اخیر روابط سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای با طالبان داشته‌اند و سفارت‌ها و قنسولگری‌های افغانستان را به این گروه سپرده‌اند، اما تاکنون هیچ‌یک حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار