بنت: زنان افغانستان خواهان ترحم نیستند، خواستار حقوق برابر و کرامت انسانی‌اند

شفقنا افغانستان- ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان به مناسبت روز جهانی زن هشدار داد که زنان و دختران افغان نه به دنبال ترحم و کمک‌های خیریه بلکه خواهان به‌رسمیت‌شناخته‌شدن حقوق بنیادین و زندگی با کرامت انسانی هستند.
به گزارش شفقنا افغانستان؛ بنت روز شنبه، ۷ مارچ در پیامی تصویری تأکید کرد که طالبان در چهار سال گذشته نظامی جنسیتی مبتنی بر حذف و جداسازی زنان را نهادینه کرده‌اند؛ نظامی که هدف آن سلطه مطلق بر نیمی از پیکره جامعه است و در جهان امروز بی‌سابقه می‌باشد. وی با ستایش از مقاومت مدنی زنان افغان، خاطرنشان کرد که آنان با وجود سرکوب شدید، همچنان پیشگامانه مکتب‌های زیرزمینی را اداره می‌کنند، خدمات صحی ارائه می‌دهند و نقض حقوق بشر را مستندسازی می‌کنند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل از جامعه بین‌المللی خواست تا با اتخاذ موضع‌گیری قاطع و اعمال فشارهای دیپلماتیک هدفمند، از حقوق زنان افغانستان حمایت کند و هشدار داد که کاهش کمک‌های مالی به افغانستان، به‌ویژه برای سازمان‌های جامعه مدنی به رهبری زنان، پیامدهای ویرانگری برای ثبات انسانی کشور خواهد داشت.
این در حالیست که بیانیه بنت در آستانه روز جهانی زن، تلاش هوشمندانه‌ای برای تبدیل «مسئله زنان افغانستان» از یک پرونده بشردوستانه به یک مطالبه حقوقی-سیاسی در سطح بین‌المللی است. با این حال بدون مکانیزم‌های اجرایی و اجماع جهانی برای فشار بر طالبان این هشدارها خطر تبدیل‌شدن به بیانیه‌های نمادین را دارند و نیازمند پیوند خوردن با ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی ملموس هستند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار