هشدار سازمان ملل: سیاست‌های طالبان علیه زنان، بحران سلامت و «زن‌کشی» را در پی دارد

شفقنا افغانستان – ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای افغانستان، هشدار داد که سیاست‌های سرکوب‌گرانه طالبان علیه زنان و دختران کشور را به سوی بحران سلامت و «زن‌کشی سیستماتیک» سوق می‌دهد.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ آقای بنت روز دوشنبه، ۱۸ حوت با اشاره به محرومیت زنان از خدمات بهداشتی و آموزش، گفت: «این سیاست‌ها به رنج، بیماری و مرگ‌های غیرضروری منجر خواهد شد.» او خواستار لغو فوری محدودیت‌ها و بازگشایی دانشگاه‌ها برای دختران به‌ویژه در رشته‌های پزشکی شد.
بنت تأکید کرد که انکار حقوق زنان نه‌تنها جان آنان را تهدید می‌کند بلکه سیستم سلامت افغانستان را نیز در معرض فروپاشی قرار می‌دهد.

این در حالیست که محرومیت زنان از آموزش و اشتغال در بخش بهداشت، شکاف جنسیتی را عمیق‌تر کرده و افغانستان را با کمبود مزمن نیروی متخصص زن در حوزه سلامت مواجه می‌سازد. تداوم این روند بدون مداخله فوری، ریسک فاجعه انسانی با پیامدهای نسل‌آیند را افزایش خواهد داد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار