گزارش سی‌ان‌ان: مذاکره ایران با ۸ کشور برای عبور نفتکش‌های مبتنی بر یوان از تنگه هرمز

شفقنا افغانستان – شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع امنیتی ایرانی مدعی شد که تهران در حال مذاکره با هشت کشور خارج از خاورمیانه در مورد پیشنهاد خود برای اعطای گذرگاه امن به نفتِ معامله‌شده با ارز چین است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این کشورها پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی طرحی برای اعطای اجازه به کشتی‌هایی است که نفت خود را با یوان معامله می‌کنند تا از این آبراه استراتژیک عبور کنند، با تهران تماس گرفتند تا توافق‌های احتمالی را بررسی کنند.

این منبع که نام هشت کشور را فاش نکرد، همچنین گفت ایران در حال بررسی رویکردی گسترده‌تر است که علاوه بر حفظ اقدامات فعلی خود، شامل مدیریت ترافیک دریایی از طریق تنگه نیز خواهد بود.

جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران که از ٢٨ فوریه آغاز شد، منجر به بسته‌شدن تنگه هرمز و عدم تردد نفت‌کش‌ها و سایر کشتی‌ها در این منطقه شده است. این امر نگرانی‌هایی را درباره عرضه جهانی انرژی برانگیخته است و منجر به بالارفتن قیمت نفت، افزایش بهای سوخت در آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای جهان شده است.

چندین منبع آگاه اعلام کرده‌اند که پنتاگون و شورای امنیت ملی آمریکا هنگام برنامه‌ریزی برای عملیات نظامی علیه تهران، تمایل ایران برای بستن تنگه هرمز در پاسخ به حملات نظامی واشنگتن را به میزان قابل‌توجهی دست‌کم گرفته بودند.

بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، این منابع گفتند که تیم امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا نتوانسته است عواقب احتمالی آنچه برخی مقامات آن را بدترین سناریوی پیش روی دولت توصیف کرده‌اند، به طور کامل در نظر بگیرد.

این افراد گفتند در حالی که مقامات کلیدی وزارت‌خانه‌های انرژی و خزانه‌داری در برخی از جلسات رسمی در مورد این عملیات قبل از آغاز آن حضور داشتند، تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های این آژانس که عناصر جدایی‌ناپذیر فرآیند تصمیم‌گیری در دولت‌های گذشته بودند، ملاحظات ثانویه بود.

این منابع اذعان کردند که اسکات بسنت، وزیر خزانه‌داری، و کریس رایت، وزیر انرژی، بازیگران کلیدی در تمام مراحل برنامه‌ریزی و اجرای این درگیری بوده‌اند. اما ترجیح رئیس‌جمهور مبنی بر تکیه بر حلقه‌ای تنگ از مشاوران نزدیک در تصمیم‌گیری‌های امنیت ملی‌اش، باعث شد بحث‌های بین سازمانی در مورد پیامدهای اقتصادی احتمالی در صورت پاسخ ایران به حملات آمریکا و اسرائیل با بستن تنگه هرمز، به حاشیه رانده شود.

مقامات روز پنج‌شنبه گفتند، اکنون ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا تلاش‌های دولت برای کاهش پیامدهای روزافزون اقتصادی، از جمله اسکورت‌های دریایی پرخطر نفتکش‌ها از طریق تنگه که پنتاگون معتقد است در حال حاضر انجام آنها بسیار خطرناک است، به نتیجه برسد.

این تحوالات در حالی رخ داده است که دونالد ترامپ فشار بر متحدان برای اعزام کشتی‌های جنگی به منظور کمک به تأمین امنیت تنگه هرمز را افزایش داده است. با این حال هنوز هیچ کشوری پاسخ مثبت به درخواست کاخ سفید نداده است.

سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتم‌ چهارشنبه گذشته اعلام کرده که ایران اجازه نمی‌دهد حتی یک لیتر نفت به نفع آمریکا و متحدانش از تنگه هرمز عبور کند و هشدار داده که قیمت نفت می‌تواند تقریباً دو برابر شده و به ۲۰۰ دلار در هر بشکه برسد.

وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، به دلیل در دست‌داشتن ابتکار عمل در تنگه هرمز، نیازی به بستن این آبراه حیاتی ندارند. البته، هرگز اجازه نخواهیم داد حتی یک لیتر نفت به نفع آمریکا، صهیونیست‌ها و شرکای آن‌ها از تنگه هرمز عبور کند.

«شما باید بدانید که نخواهید توانست قیمت نفت و انرژی را با تنفس مصنوعی پایین بیاورید؛ چرا که با گسترش جنگ در منطقه، اعلام کردیم منتظر بشکه‌ای ۲۰۰ دلار باشید.»

سخنگوی قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء اعلام کرد: هر شناور با محموله نفتی برای آمریکا و اسرائیل هدف مشروع ایران است.

این خبر را اینجا ببینید.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار