سازمان ملل: جنگ خاورمیانه ۲۰۰ میلیارد دالر به کشورهای عربی ضرر می‌زند/ نابودی ۳.۶ میلیون شغل و سقوط میلیون‌ها نفر به فقر

شفقنا افغانستان– بلومبرگ با استناد به گزارش برنامه توسعه سازمان ملل متحد گزارش داد که کشورهای عربی ممکن است به دلیل درگیری‌های خاورمیانه نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار ضرر کنند و این ضربه‌ای جدی به رشد اقتصادی در منطقه وارد خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، کارشناسان خاطرنشان کردند که تشدید کوتاه‌مدت درگیری نظامی در خاورمیانه می‌تواند «تأثیرات اجتماعی-اقتصادی عمیق و گسترده‌ای» در سراسر کشورهای عربی ایجاد کند.

طبق برآوردها، ضررهای کلی می‌تواند نرخ بیکاری منطقه‌ای را تا چهار درصد افزایش دهد، حدود ۳.۶ میلیون شغل را از بین ببرد و تا چهار میلیون نفر را به فقر بکشاند.

این گزارش می‌افزاید، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی، عمان و عربستان سعودی ممکن است بیش از ۵.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست بدهند.

آمریکا و اسرائیل از اواخر ماه فوریه حملات گسترده‌ای را علیه مناطق نظامی و مسکونی در ایران آغاز کرده‌اند که در یکی از این تجاوزها به تهران، رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، به شهادت رسید. تاکنون صدها غیرنظامی و فرماندهان نظامی در سراسر کشور در پی حملات واشنگتن و رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند.

نیروهای مسلح ایران در پاسخ به جنگ تحمیلی واشنگتن و رژیم تل آویو، عملیات «وعده صادق ٤» را علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و مراکز نظامی آمریکا در غرب آسیا آغاز کردند و در موج‌های متعددی از این عملیات خسارات سنگینی به آنان تحمیل کردند.

جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران و حملات تهران به سرزمین‌های اشغالی و پایگاه‌های واشنگتن در منطقه، کشتیرانی در این تنگه را تقریباً متوقف کرده است و منجر به بحرانی شده است که آژانس بین‌المللی انرژی آن را بزرگترین اختلال در تامین انرژی جهانی در تاریخ نامیده است. حدود ۲۰ درصد از نفت و گاز طبیعی مایع جهان از این باریکه استراتژیک عبور می‌کند.

قیمت جهانی نفت از زمان شروع جنگ بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است که باعث جهش قیمت سوخت و تشدید نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصاد جهانی شده است. قیمت سوخت نیز در سراسر جهان پس از جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران افزایش یافته است، به طوری که حدود صد کشور از زمان شروع درگیری‌ها در اواخر ماه فوریه، افزایش قیمت بنزین را گزارش کرده‌اند.

تلاش‌ها برای آرام‌کردن بازارها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. ناظران بازار می‌گویند اگر تنگه هرمز همچنان بسته بماند، قیمت‌ها احتمالاً به طور قابل توجهی افزایش خواهند یافت و حتی به ۱۵۰ یا حتی ۲۰۰ دلار نیز خواهد رسید.

این خبر را اینجا ببینید.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار