سرنوشت خلبان آمریکایی در ایران؛ اهرم استراتژیک تهران یا بهانه‌ای برای ترامپ و واشنگتن جهت تشدید رویارویی؟

شفقنا افغانستان- روزنامه «تلگراف» انگلیس در گزارشی تحلیلی اعلام کرد که سرنوشت خلبان آمریکایی مفقودشده در ایران پس از سرنگونی یک جنگنده، می‌تواند به عاملی تعیین‌کننده در مسیر تقابل میان تهران و واشنگتن تبدیل شود.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت:‌ «در این گزارش آمده است که اگر این نظامی آمریکایی نجات داده شود، موقعیت آمریکا تقویت شده و احتمالاً زمینه برای تشدید اقدامات نظامی علیه ایران فراهم خواهد شد. در مقابل، در صورت اسارت وی، فشارهای داخلی در آمریکا برای توقف حملات و حرکت به‌سوی مذاکره افزایش می‌یابد؛ شرایطی که می‌تواند به ایران اهرم قابل‌توجهی برای گرفتن امتیازاتی از جمله در حوزه تحریم‌ها یا مسائل راهبردی مانند تنگه هرمز بدهد».

تلگراف در ادامه این سناریو را با بحران گروگان‌گیری سال ۱۳۵۸ در ایران مقایسه کرده و یادآور شده است که ماجرای گروگان‌گیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران به مدت ۴۴۴ روز در صدر اخبار قرار داشت و تأثیر عمیقی بر افکار عمومی آمریکا گذاشت؛ به‌گونه‌ای که در نهایت به شکست جیمی کارتر در انتخابات ریاست‌جمهوری انجامید.

این گزارش همچنین به سناریوی خطرناک‌تری اشاره می‌کند؛ حالتی که در آن خلبان در جریان تلاش برای بازداشت کشته شود یا عملیات نجات با شکست مواجه گردد. در چنین وضعیتی، احتمال افزایش مطالبات در داخل آمریکا برای انجام حملات شدیدتر، از جمله اقدامات تنبیهی گسترده و حتی گزینه‌های زمینی علیه ایران، به‌طور جدی مطرح خواهد شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که برخی منابع آمریکایی پیش‌تر از مفقود شدن یک جنگنده این کشور بر فراز ایران در تاریخ سوم آوریل خبر داده بودند. بر اساس این اطلاعات، دو خلبان این جنگنده با چتر نجات فرود آمده‌اند که یکی از آن‌ها پیدا و بازگردانده شد، اما سرنوشت خلبان دیگر همچنان نامشخص است.

همچنین گزارش شده که وزارت جنگ آمریکا برای یافتن و نجات این خلبان، یک واحد از نیروهای ویژه را به منطقه اعزام کرده است؛ اقدامی که نشان‌دهنده اهمیت بالای این پرونده در محاسبات نظامی و سیاسی واشنگتن ارزیابی می‌شود.

این خبر را در آرتی عربی ببینید

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار