درگیری بر سر معدن طلا در بدخشان؛ دو نفر کشته و 15 نفر زخمی شدند

شفقنا افغانستان – منابع محلی در بدخشان می‌گویند در پی درگیری میان باشندگان محل و افراد وابسته به طالبان در ولسوالی «شکی» این ولایت، دست‌کم دو نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان به نقل از رسانه‌های محلی،  این درگیری دیروز میان افراد مسلح وابسته به «عبدالفتاح» و «موسی کاکر» از فرماندهان محلی و باشندگان روستای «شیرین نظم» ولسوالی شکی بر سر استخراج یک معدن طلا آغاز شد.

منابع می‌گویند که افراد این دو فرمانده وابسته به طالبان وارد این روستا شدند، وسایل معدن‌کاری مردم را تخریب و آنان را لت‌وکوب کردند و در پی مقاومت مردم، درگیری آغاز شد.

منابع در ابتدا گزارش داده بودند که در این درگیری چهار نفر زخمی شدند، اما بعدا گزارش دادند که دو نفر کشته و دست‌کم ۱۵ نفر زخمی شده‌اند.

منابع می‌گویند که «عبدالفتاح»، برادر جمعه فاتح، معاون والی طالبان در زابل و «موسی کاکر»، «افراد مسلح غیرمسئول» هستند و سمت رسمی در ادارات طالبان ندارند.

طبق گزارش منابع، این افراد همچنین اقدام به بازداشت گسترده‌ی باشندگان محل کرده‌اند و تا کنون حدود ۱۵ نفر را بازداشت کرده‌اند.

روزنامه اطلاعات روز نمی‌تواند آمار تلفات این درگیری را به‌صورت مستقل تأیید کند.

مسئولان محلی طالبان در بدخشان تا کنون در مورد این درگیری اظهارنظر نکرده‌اند.

این درگیری در حالی رخ داده است که در دو روز اخیر، باشندگان روستای «آتن جلو» در ولسوالی «ارگو»‌ی بدخشان نیز با طالبان بر سر تخریب مزارع خشخاش درگیر بودند. در این درگیری دست‌کم دو نفر از باشندگان محل کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

ولایت بدخشان در شمال‌شرق افغانستان در سال‌های اخیر بارها شاهد درگیری باشندگان محل و نیروهای طالبان بر سر استخراج معادن و تخریب مزارع خشخاش بوده است.

باشندگان محل طالبان را متهم به برخورد تبعیض‌‌آمیز و «تحقیرآمیز» می‌کنند و همچنین می‌گویند که این گروه با استخراج معادن، محیط زیست این ولایت را تخریب می‌کند.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار