تشدید بحران آب آشامیدنی در افغانستان؛ سازمان ملل: از هر 8 نفر 10 نفر ناچار به مصرف آب آلوده هستند

شفقنا افغانستان- برنامه اسکان بشر سازمان ملل (UN-Habitat) هشدار داده است که بخش بزرگی از مردم افغانستان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی بیشترین آسیب را از این بحران می‌بینند.

به گزارش شفقنا افغانستان؛ این نهاد روز دوشنبه (۲۱ ثور) با تأکید بر لزوم افزایش تلاش‌ها برای تأمین آب پاک، خواستار اقدام فوری نهادهای مرتبط شد.
دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) نیز اعلام کرد که اخیراً به ۲۷ هزار تن در ولایت‌های بلخ و جوزجان در زمینه تأمین آب آشامیدنی کمک کرده است؛ با این حال، کمبود آب پاک همچنان یکی از نگرانی‌های جدی در بسیاری از مناطق افغانستان باقی مانده است.
صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) پیش‌تر آمار تکان‌دهنده‌ای منتشر کرده بود: «از هر ۱۰ تن در افغانستان، هشت تن ناچار به نوشیدن آب آلوده هستند»؛ آماری که عمق فاجعه بهداشتی در کشور را نشان می‌دهد.

این در حالیست که بحران آب در افغانستان تنها یک چالش محیط‌زیستی نیست بلکه تهدیدی مستقیم برای سلامت عمومی و ثبات اجتماعی است که با ضعف زیرساخت‌ها و تغییرات اقلیمی تشدید می‌شود.
تداوم این وضعیت بدون مداخله پایدار و سرمایه‌گذاری در شبکه‌های آبرسانی، می‌تواند موج جدیدی از بیماری‌های واگیر و جابجایی‌های اجباری جمعیت را به دنبال داشته باشد.

اشتراک این مقاله

آخرین اخبار